De la frica la fobie

Standard

2008_10_31-21_22_14_in intuneric web

Frica de intuneric…ei da, vesnicul bau-bau care iese la miezul noptii… cu totii l-am cunoscut cand eram copii si ai nostri vroiau sa ne sperie ca sa stam linistiti si sa adormim repede.

Majoritatea oamenilor spun ca in timp aceasta frica se duce,si chiar asa se intampla,insa nu pentru toata lumea…

Eu nu am scapat de fobia asta,o am de cand sunt mica,la un momentdat dupa moartea bunicii mele am scapat de ea pentru ca mi se parea ca cineva acolo sus are grija de mine.Insa, de la o vreme iar am inceput sa am aceleasi probleme chiar agravate as putea spune.

Si am observat ca nu sunt singura multi adulti sufera de problema asta.

Si nu,nu vorbesc despre genul de frica ca dupa un film de groaza cand ti se pare ca vezi monstruletul ca iese din sifonier,ci de o adevarata fobie.

Ca sa nu confundam o teama banala cu o fobie in adevaratul sens al cuvantului o sa enumar cateva simptome ale NYCTOFOBIEI :

In primul rand sunt 2 nivele ale acestei fobii : severa si non-severa.

Nyctofobia non-severa se manifesta prin palpitatii ale inimii,imposibilitatea de a respira normal,valuri de caldura care trec prin tot corpul si cauzeaza transpiratie abundenta,intepaturi in maini si picioare.

Nyctofobia severa este mult mai grava pentru ca in afara de aceste simptome apar ganduri de suicid,imposibilitatea de a gandi rational,teama de a inebuni si se merge pana la tentativa de suicid daca persoana nu este scoasa din mediul care ii provoaca aceste lucruri.

Eu ma incadrez in prima categorie ca mai toti care au aceasta problema.Bineinteles ca daca se ia curentul nu mai dorm pana dimineata.Ca sa ajung la baie trebuie sa imi fac un traseu rapid ca sa aprind luminile🙂 .Ultima data cand mi-au sarit siguratele in casa,lucru care se intampla din ce in ce mai des,a trebuit sa vina prietenul meu la mine in mijlocul noptii,desi ai mei erau in camera cealalta…cam atat de departe merge paranoia.

Bine,bine avem problema intrebarea e care vrea sa fie rezolvarea?

A lasa o lumina aprinsa,televizorul programat sa se inchida dupa ce adormiti nu este o rezolvare!Pentru ca nu se obtine decat o amanare a confruntarii problemei,si cand televizorul nu merge si becul s-a ars ce se intampla?O luam de la capat,nu?

De cele mai multe ori doar psihologul poate sa te scape pentru ca este general acceptat faptul ca  motivul acestei temeri excesive este mult mai adanca si mai ascunsa decat ne putem da noi seama de unii singuri.Poate pleca de la un eveniment traumatizant din copilarie,de la o simpla sperietura haioasa facuta pe intuneric,sau de la simplele povesti cu omu’ negru.Un impact foarte important il are si televizorul,filmele etc.

Daca totusi cineva este destul de „barbat” sa ia problema in propriile maini unul din „tratamente” ar fi infruntarea treptata a stimulului,adica mersul prin intuneric insotit de cineva,apoi insotitorul sa mearga cu tine numai o scurta perioada apoi sa reusesti sa mergi de unul singur,sau sa stai intr-o camera intunecata fara sa iti stea si inima in loc,asta este scopu.Insa mare atentie,nu toate persoanele pot fi puse in aceasta situatie.

Cei care sufera de o stare mai agravata a fobiei poate avea aceleasi simptome si numai la auzul unei propuneri de genul asta,iar experienta in sine poate fi foarte traumatizanta,caz in care doar psihologul poate fi de ajutor prin hipnoza sau alte asemenea tehnici.

Multi o sa rada si o sa spuna ca e o prostie.Da, este o prostie ca mai toate fobiile incepand de la gandaci,inaltime,apa,claustrofobie si terminand cu cea mai interesanta care am auzit-o in ultima vreme, frica de silicon,lipici,picatura,superglue…persoana respectivand fiind incapabila sa atinga un obiect care este lipit cu asa ceva sau nemaiputand sa incalte un pantof lipit cu vre-un produs de acest gen.

Din pacate oricat de stupide ni se par,sunt niste stari cu care traim mai toti si care trebuie tratate pentru ca ne impiedica sa fim 100% functionali.


One response »

  1. Mda, asa e.. Stiu si eu cum e cu anxietatea .. rabdare si pastile (xanax, anxiar, fevarin etc)

Lasă un răspuns

